Page 59 - ANAESTHESIA_ABSTRACT_BOOK
P. 59

    ΠΕΡΙΛΉΨΕΙΣ ΟΜΙΛΙΏΝ
ΣΥΝΕΔΡΙΑ 13
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΌΙΌΤΗΤΑ
Οι εργαζόμενοι στο χώρο της υγείας είμαστε ενήλικες που έχουμε ολοκληρώσει τις σπουδές μας σε κάποια στιγμή στο παρελθόν. Κι ενώ έχουμε αποκτήσει την απαραίτητη θεωρητική κατάρτιση πάνω στο αντικείμενό μας, καλούμαστε να εφαρμόσουμε τις γνώσεις μας σε ένα περιβάλλον εργασίας που γίνεται ολοένα και πιο απαιτητικό. Κι ενώ κατέχουμε τις τεχνικές δεξιότητες δυστυχώς τα παραδοσιακά συστήματα εκπαίδευσης απέτυχαν να μας εφοδιάσουν με τις απαραίτητες μη τεχνικές δεξιότητες και συμπεριφορές που απαιτούνται για να λειτουργούμε αποτελεσματικά σε επίπεδο ομάδας. Τα δεδομένα στον τομέα της εκπαίδευσης έχουν πια αλλάξει και υπάρχει μια παγκόσμια τάση προς την εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας όχι μόνο στη θεωρητική γνώση (knowledge) και στις κλινικές δεξιότητες (skills) αλλά επίσης και στις μη κλινικές δεξιότητες (attitudes) όπως είναι η ηγεσία στην ομάδα, η συνεργασία, η επικοινωνία, η διαχείριση κρίσεων και ο επαγγελματισμός (professionalism). Η έρευνα πάνω στην ασφάλεια των ασθενών σε παγκόσμιο επίπεδο δείχνει ότι η ασθενείς κινδυνεύουν από ιατρικά λάθη που πηγάζουν κυρίως από τον Ανθρώπινο Παράγοντα (Human Factors).
Ο κύριος εκπαιδευτικός στόχος της συγκεκριμένης ομιλίας είναι η ευαισθητοποίηση πάνω σε θέματα ασφάλειας που σχετίζονται με τον Ανθρώπινο Παράγοντα. Η ομιλία ξεκινάει με την παρουσίαση ενός ενδιαφέροντος περιστατικού που δείχνει πως οι προβληματικές εργασιακές σχέσεις όπως είναι η κακή επικοινωνία στην ομάδα, η έλλειψη ηγεσίας και σχεδιασμού, και η έλλειψη επίγνωσης της κρισιμότητας της κατάστασης (situation awareness) οδηγούν στο ιατρικό λάθος και στην κακή έκβαση ενός περιστατικού ρουτίνας. Ακολουθεί η ανάλυση του όρου του Ανθρώπινου Παράγοντα και η διερεύνηση της σχέσης του με το ιατρικό λάθος σύμφωνα με την Επιστήμη ανάλυσης των Λαθών στον τομέα της Υγείας. Επίσης, θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε γιατί στην Ιατρική συμβαίνουν λάθη πιο συχνά από ό,τι σε άλλα πολύπλοκα συστήματα όπως είναι η Αεροπορία. Γιατί είναι συχνό να συμβαίνει η λάθος επέμβαση στο λάθος ασθενή, ενώ είναι εξαιρετικά σπάνιο να προσγειωθεί ένα αεροπλάνο στο λάθος προορισμό. Θα διερευνήσουμε τα στοιχεία εκείνα που χαρακτηρίζουν την κουλτούρα ασφάλειας (safety culture) στο εργασιακό περιβάλλον και τις αλλαγές που χρειάζονται για να περάσουμε από μια κουλτούρα απόδοσης ευθυνών (blame culture) σε μια πιο ασφαλή κουλτούρα που προάγει τη μάθηση και την αποφυγή του ίδιου λάθους στο μέλλον μέσω της ενθάρρυνσης της αναφοράς και ανάλυσης των παραγόντων εκείνων που οδηγούν στο ανθρώπινο λάθος (reporting & learning culture). Τέλος θα μιλήσουμε για το ρόλο της ιατρικής εκπαίδευση με τη μέθοδο της προσομοίωσης (Simulation-based medical education) στην εκπαίδευση των επαγγελματιών Υγείας στον Ανθρώπινο Παράγοντα (Human Factors training).
       35
         ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ: ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ;
Δέσποινα Λιοτήρη
MD DESAIC PgCert HBE(UK), Αναισθησιολόγος, ΙΑΣΩ Θεσσαλίας
    59
   
























































































   57   58   59   60   61